Etiketter

fredag 24 september 2010

Allan-är inte som andra


Allan min hedershäst som jag haft i 11 år är inte som andra hästar gällande skador och hältor. han har haft de mest besynnerliga skador och skavanker under åren, varit sövd sex gånger, mer eller mindre bott på Mälarkliniken, Strömsholm och Ultuna. Han har helt enkelt nio liv denna häst. Återigen är det dax...i måndags hittar jag hur mkt insektsbett på kroppen som helst..några timmar senare tränger det ut var ut ur huden och igenom dessa knölar som nu är varma, ömma och gigantiska...detta hade han även 2006 i ett bakben, då fick han akutopereras, man plockade ut ett 40 tal gaddar ur benet plus att han fick en blodförgiftning...jag ringde jourhavande veterinär. Så nu har han fått kortison samt pencillin i 6 dagar så får vi se vad som händer sen. Allan har haft käkfraktur, svansfraktur, allergisk chock och kolik (klinikbehandlad x flera)...men han har aldrig varit halt! Helt ren på röntgen...alltid något men ibland önskar jag att han kunde få en "vanligare" åkomma, vad sägs om kotledsinflammation...Med andra ord, han vilar.

Red Gizze igår på ridbanan, satte upp ett litet hinder (50 cm, vet inte om det verkligen får kallas för hinder) skuttade och tränade framåtbjudning samt galoppombyten, gick riktigt hyfsat faktiskt. Hoppas att man kommer igång och får rida lite lektioner snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar